Chybami se člověk učí a ne nadarmo se říká, že jsou vlastní selhání tím nejlepším učitelem. Některé chyby mohou být ovšem velmi drahé a mohou vás stát mnoho času. Podnikáte už dlouho? I ostřílení podnikatelé se často objeví v neznámých vodách a chybují. Představím vám časté chyby, se kterými se u klientů setkávám. Možná se v některém z bodů poznáte a uvědomíte si, co děláte špatně. Není zklamáním dopustit se chyby, zklamáním by mělo být nepoučit se z ní a neudělat vše proto, abyste jí vyhnuli. Využijte pár minut svého času a projděte si jednotlivé body, které jsem dal dohromady, možná se díky nim vyhnete zbytečnému selhání.
Není stanovený plán a chybí konzistentnost
Jakékoliv jednorázové akce jsou v propagaci ukázkou toho, že nemáte kvalitní plán a pokud nemáte plán, neměli byste se do propagace pouštět. Stejně tak jako před bitvou, tak i před propagací je důležité si stanovit plán a cíle, kterých chcete dosáhnout. Mnoho klientů se vrhne na propagaci před hlavní sezónou nebo zkrátka jen na určité období a následně vyhodnocuje efekt. To je špatně, propagace musí být neustálý proces. Určete si následující:
- Jaké druhy propagace zvolit
- Rozpočet na reklamu
- Vaše cíle (pozice vyhledávání, množství zákazníků, počet sledujících..)
Pokud chcete vyhodnotit efekt, dělejte to průběžně, ale nesmí se vám stát, že ukončíte nebo pozastavíte propagaci. Znamenalo by to, že utnete hlavní tok zákazníků. Na základě vyhodnocení můžete svou propagaci upravit, například se více věnovat SEO, zaměřit se na další klíčová slova nebo na další cílovou skupinu.
Příliš nízký budget
Stále se velmi často setkávám s případy, kdy klienti volí zbytečně neefektivní propagaci, která nemá pro web měřitelný efekt. Takový postup je často způsoben opatrností, nedostatkem financí nebo nedůvěrou v daný proces propagace.
Možná se do toho bojíte jít naplno, protože si chcete vyzkoušet, jak bude váš projekt úspěšný a jestli si na sebe dokáže vydělat. Začnete proto investovat minimální částky do propagace a sledujete, co se stane. Jedná se o častou chybu. Investování příliš malých částek má stejný efekt, jako když každý den zaléváte rostlinu náprstkem vody. Taková voda často nepronikne přes půdu až ke kořenům a rostlina vám uhyne nebo bude umírat. Tento postup vám nikdy neukáže skutečný potenciál vašeho podnikání. Je třeba si uvědomit, že propagace je proces, který má za cíl vám přivést zákazníky a to, jak se k němu postavíte, rozhoduje o vaší prosperitě a celé vaší budoucnosti. Radím následující:
- Uvědomte si prioritu byznysu – Najde se mnoho lidí, kteří si koupí počítač na podnikání za 30 tisíc, firemní vůz za milion korun, ale hledají propagaci za tisíc korun měsíčně. Pokud je reklamní budget příliš nízký, efekt propagace často ani nelze změřit.
- Kolik investovat do propagace? – Tuto otázku jsem slyšel od klientů už mnohokrát. Nelze najít univerzální odpověď, ale je důležité vědět, že největší hráči na trhu dosáhli svého postavení právě díky tomu, že do marketingu investovali více než ostatní. Pokud chcete být konkurenceschopní, stanovte již zpočátku vyšší částku, kterou budete navyšovat společně s růstem vašeho byznysu.
Líbí se mi názor tohoto experta
Opět jste slyšeli názor marketingového specialisty? Někteří „specialisté“ jsou bohužel lidé, kteří rádi chodí na přednášky, kurzy o marketingu a rádi se inspirují u jiných „specialistů“. Už jsem se setkal s mnoha klienty, kteří se drželi rad, které nemají žádný efekt nebo se soustředí na činnosti, které mají minimální nebo nulový přínos. Hledejte specialisty, kteří neoplývají jen teorií, ale mají prokazatelnou praxi a zkušenosti. Rádoby experti často radí věci, které nemají ověřené vlastní zkušeností a pouze doufají, že bude jejich rada fungovat, protože o tom četli nebo to slyšeli na přednášce. Než se upnete k radám jednoho experta, proveďte vlastní průzkum a ověřte si, jestli jsou dané rady skutečně přínosné.
Přepálený start
Pokud jste příliš přemotivovaní, měli byste upustit páru. Rozjíždět byznys nebo startovat nový projekt, to může být spojeno s pořádnou dávkou euforie. Žijete vaším projektem, jste natěšení a nemůžete se dočkat až uvidíte první výsledky. Nemáte čas na koníčky, na rodinu a veškerý čas investujete do práce. Nejíte a ani nespíte, jen pracujete a veškeré finanční prostředky pumpujete právě do svého byznysu. Takový přístup jsem zažil nejen u mladých startupistů. V mnoha případech to nedopadlo dobře. Je třeba si uvědomit, že byznys tu s vámi nebude jen pár měsíců, ale celé roky nebo desítky let.
Rozložte své síly, byznys není sprint, ale maraton. Čím více energie, času a peněz zpočátku investujete, tím rychleji z vás ta euforie opadne. Projekt z vás může za několik měsíců vysát veškeré nadšení a peníze. Je hezké mít z byznysu radost, ale nenechte se unést přílišným nadšením, protože vede ke špatným rozhodnutím, rozložte sílu a energii tak, abyste mohli projekt dlouhodobě správně řídit.
Příliš mnoho projektů
Máte několik eshopů se stejným sortimentem nebo firemních webů se stejnými službami? Možná si pomyslíte, že více webů přinese větší efekt a více pozic ve vyhledávání. Je to zbytečná chyba. Postarejte se o kvalitní vedení jednoho projektu, aby každý znal jeho jméno, měl vybudované profily na sociálních sítích, obsáhlý blog a kvalitní pozice ve vyhledávání. Více projektů vás bude stát ve finále jen více času a více peněz. Je mnohem jednodušší bojovat s konkurencí s jedním kvalitním projektem než s mnoha malými.
Lidé neví, co nabízíte
Možná se vám podaří přivést a web návštěvníky, ale ti často nevědí, co přesně nabízíte nebo čím se zabýváte. Pokud to během několika vteřin nezjistí, většinou odejdou. Mnoho firem zcela selhalo jen proto, že návštěvník zkrátka nevěděl, co mu web nabízí nebo chyběly podstatné informace. Postarejte se, aby na webu nechyběly texty, které zákazníky informují. Pokud si nejste jistí, zkuste se vžít do role zákazníka, který navštíví váš web. Můžete také požádat své blízké, aby váš web navštívili a sdělili vám, jestli je pro ně dostatečně srozumitelný. Důležité je na to myslet také u meta informací, to je ten krátký text, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Uživatelé si z výsledků vždy vyberou ten web, který je zaujme nejvíce a je pro ně nejvíce srozumitelný.
Propagace svépomocí
Mnoho firem má za cíl získat za co nejmenší investici co největší efekt a to je často vede k myšlence, že nejvíce ušetří tím, že si budou zajišťovat marketing svépomocí. Jestliže vyžadujete úspěch za každou cenu, není to dobrá strategie, protože budete dělat chyby a bude vám možná trvat delší dobu než dosáhnete potřebných výsledků. Pokud ovšem máte dostatek času nebo kapacity, které by se mohly propagaci věnovat, nic vám v tom nebrání. Nejcennější jsou v marketingu zkušenosti a kontakty, právě kvůli nim se využívají freelanceři a agentury. Můžete začít zcela od píky, ale vhodným začátkem je spolupracovat s agenturou a poté navázat na její práci. Agentury se věnují většímu množství klientů, vaše výhoda bude spočívat v tom, že se při propagaci věnujete pouze svému projektu a můžete následně lépe vyhodnocovat, co má pro něj nejlepší efekt.