Dá se s fotobankami skutečně vydělávat?

Fotobanky jsou byznys, který zřejmě nikdy nebude mít nouzi o zákazníky a to je jedním z mnoha důvodů, proč se stále vyplatí být jejich dodavatelem. Dokonce i já jsem kdysi podlehl jejich kouzlu, abych vyzkoušel, jaké je to nabízet vlastní tvorbu na světově nejznámějších fotobankách.

Fotobanky jsou portály, které umožní legální stažení fotek a obrázků ve vysokém rozlišení, společně s právem použít danou grafiku podle svého uvážení. Jelikož jsou autorská práva obrázků řešena stále více, internetoví uživatelé si odvykají krást fotky z cizích webů a raději si fotografie zakoupí. Tento trend se stále více rozšiřuje i u nás, ovšem v mnohem menší míře, než například na západě, kde jsou větší příjmy a pro designery nepředstavuje investice do kupovaných obrázků příliš velký výdaj.

Kdo se může stát dodavatelem

canonFotobanky mají 3 základní pilíře, zákazníky, kteří grafiku kupují, dodavatele, kteří obrázky fotobankám dodávají, a pak je tu samotná fotobanka, která celý tento koloběh spravuje. Velkou výhodou fotobanek je skutečnost, že umožňují naprosto každému, aby se stal jejím dodavatelem.

Předpokladem pro úspěch je vlastnit kvalitní fotoaparát nebo grafický editor pro tvorbu vektorové nebo rastrové grafiky. Dále je to věk 18 let a zde končí všechny podmínky. Výjimkou jsou fotobanky, které mají přijímací řízení ve formě zkušebních fotek, které musí projít schvalovacím řízením, aby se mohl stát autor oficiálním dodavatelem, patří sem např. Shutterstock.

První zkušenost

Moje první zkušenost s fotobankou je z roku 2009, kdy jsem si chtěl vyzkoušet, jak celý tento systém funguje. Vždy jsme miloval práci s grafikou a focení pro fotobanku naučí člověka vytvářet takové fotografie, jaké jsou zkrátka na internetu potřeba. Řekl bych, že si každá fotobanka doslova vychovává své dodavatele sama, odmítáním fotek s poznámkami, co je na nich špatně, se lze snadno naučit, jakých chyb se vyvarovat. Mojí první fotobankou se stala Dreamstime.com a následně i Shutterstock.com.

shutterstock_logo_detail

Jedná se o 2 nejlepší a nejvyužívanější fotobanky, tedy alespoň to tak dříve bylo. Nikdy jsem nepatřil povoláním mezi fotografy, grafice jsem se věnoval spíše okrajově, a tak jsem do fotobanky nahrával fotky jen krátkou chvíli, ve svém volném čase. Postupně jsem bohužel již neměl čas se o svůj účet starat a nechal jsem ho ležet ladem. Na fotobance Dreamstime mi cca 500 fotek vydělalo za několik let přes 1000 dolarů, jedná se ovšem jen o průměr, čím žádanější grafika, tím větší výdělky.

dreamstime

Fotobanky vydělávají, i když vy nepracujete

Dreamstime 2Výhodou fotek ve fotobance je skutečnost, že neustále vydělávají. Jako dodavatel si každý vytvoří portfolio, které si rozšiřuje a fotky se mu prodávají i tehdy, když nepracuje.

Čím více fotek je v portfoliu, tím větší jsou výdělky, jelikož je větší pravděpodobnost, že si někdo něco koupí. Veškerá tvorba je vystavená jako zboží ve vitríně a uživatelé fotobanek ji filtrují přes klíčová slova. Jsou lidé, kteří vydělávají drobné částky, ale i tací, kteří zde vydělávají řádově tisíce denně. Jedná se o zcela ideální výdělek pro fotografy a grafiky, kteří jen nahrávají svojí tvorbu do fotobanek a nechají ji vydělávat.

Jelikož je fotobanek na trhu hodně, vyplatí se dodávat do většího množství z nich, tím si lze vytvořit širší tok příjmů. Ideální je zvolit několik nejvýdělečnějších a s málo výdělečnými fotobankami neztrácet čas a energii. Samotné vložení fotek totiž není jen o nahrání, k fotkám je třeba vytvořit kompletní popis, od názvu až po klíčová slova. Skutečné vydělávání zde začíná až v momentě, kdy je portfolio široké.

Zde si uvedeme 5 nejlepších fotobanek, pro které lze dodávat:

  1. Shutterstock.com
  2. Dreamstime.com
  3. Fotolia.com
  4. iStockphoto.com
  5. BigStockphoto.com

Fotit tak, jak se žádá

Do fotobanky nepatří každá pěkná fotka, ale fotografie, o které je zájem. Největší zájem je o vektory a následně o fotografie s lidmi. V neposlední řadě jsou to textury, propracované grafiky, průmyslové fotky a podobná tvorba. Pokud někdo focení miluje a chce se s ním živit prostřednictvím fotobanky, nic mu nebrání se k tomu dostat, ačkoliv se nejprve musí naučit fotit, jak si fotobanky žádají. V českých luzích a hájích je perfektní blog, který se dopodrobna tématice fotobanek věnuje a sice http://petr.vaclavek.com/article/528/fotobanky-nakup-prodej-fotek

Pokud patříte mezi začátečníky a chcete se naučit vytvářet a upravovat grafiku na pokročilejší úrovni, můžete také shlédnout náš projekt a sice magazín s návody a články o fotografii, grafickém kreslení a umění všeobecně, Grafickekresleni.cz.

error: Obsah je chráněn mocným zaklínadlem !!