Do světa sociálních sítí vstoupilo lidstvo sice teprve nedávno, ale už nyní se pro něj stal jednou ze součástí každodenní reality. Sociální sítě změnily osobní život a otevřely zcela nové možnosti pro navazování vztahů, včetně těch obchodních. Mnoho společností je na nich závislých a stále více firmám se stará o rozvoj a prosperitu. Ne nadarmo se říká, že kdo není na sociálních sítích, jako by neexistoval. Obzvláště firmy by si měly z tohoto pořekadla vzít příklad, sociální sítě jim mohou zajistit dobré jméno, levnou reklamu a snadnou komunikaci se svými klienty.
Stále více firem přesunuje komunikaci s klienty na sociální sítě a není nic neobvyklého, když má jejich sociální profil větší úspěch, než webové stránky. Počet sociálních sítí se výrazně rozrostl a ne každá může znamenat pro firmu skutečný potenciál.
Připravil jsem si pro vás žebříček 6 z nejvyužívanějších sociálních sítí, které mohou mít pro firmu skutečný význam. Na základě statistik již sami porovnejte, které z nich mají potenciál pro rozvoj vašeho brandingu a kterým je vhodnější se vyhnout.
Facebook je mezi sociálními sítěmi číslo jedna a měsíčně má kolem 1,44 miliardy aktivních uživatelů. Už dávno neplatí, že ho využívají zejména na západě, zhruba 82,8% denních uživatelů je mimo USA a Kanadu. Facebook za poslední roky zcela změnil tvář díky mobilním telefonům, každý den se na něj připojí 798 milionů uživatelů z mobilních zařízení.
Co se týče průměrných věkových skupin, čísla ukazují, že 29% uživatelů je ve věku mezi 29-34 lety. Uživatelů mezi 16 a 24 lety je na Facebooku 25%. Celkově se každý den k Facebooku připojí průměrně 936 milionů uživatelů. Číslo by bylo mnohem vyšší, pokud by nebyl Facebook v mnoha zemích zakázaný, to se ovšem může v budoucnu změnit. Pro firemní využití se jedná o nejlepší možný nástroj. Pro maximální efekt je třeba přidávat neustále nové příspěvky, komunikovat s uživateli a nezanedbávat propagaci, která je zde levná a účinná. Mrtvé profily zde nemají význam, ty aktivní jsou k nezaplacení.
Google Plus
Na sociální síti Google+ je aktuálně zhruba 2,2 miliardy profilů. Nejedná se ovšem o uživatele, kteří by nějak aktivně přispívali. Většinu uživatelů tvoří lidé, kteří si založili účet za účelem využívání Gmailu a ostatních služeb (Adsense, disk, tabulky aj.). Síť Google+ je relativně mrtvá a i přes velký počet profilů ji nelze srovnávat s Facebookem. Zatímco pro běžné uživatele je povětšinou ztrátou času, pro firmy je důležitá. Založení firemního profilu má velký význam ve vyhledávání.
Klienti často vyhledávají firmu podle jména a když se jim na Googlu zobrazí váš vyšperkovaný profil s inteligentními příspěvky a dobrými referencemi na prvním místě, můžete sklidit více úspěchu, než si myslíte. Oproti Facebooku zde nemusíte přidávat žádné příspěvky, důležité je jen založení profilu. Důvod je prostý, většina lidí je nečte. V roce 2015 zde aktivně přidávalo příspěvky asi jen 4-6 milionů uživatelů. Hlavním konzumentem je zde Indonésie, Indie a Vietnam, kde G+ používá přes 80% populace, oproti tomu například na západě je to jen něco přes 20% lidí.
Twitter je sociální síť, která u nás nemá příliš dlouhou tradici, na západě se jedná ovšem o fenomén a nejenom tam. Stačí sledovat, kolik státníků, politiků a významných lidí si zde profily vytváří a komunikuje skrze ně k veřejnosti nebo fanouškům. Twitter má měsíčně 302 milionů aktivních uživatelů. Jedná se o poměrně malý počet, máme-li ho porovnat s Facebookem. Ze všech účtů je 77 procent mimo USA.
Jeho obliba vzrostla s rozvojem telefonů a důkazem je skutečnost, že zhruba 80% aktivních uživatelů zde komunikuje přes telefon. Na Twitteru se každý den pošle kolem 500 miliónů tweetů a o popularitu se zde stará i minimální jazyková bariéra, Twitter podporuje přes 35 jazyků. Branding na Twitteru rozhodně má smysl. Jen tak pro zajímavost, světově nejsledovanější profily zde má Katy Perry (64 milionů stoupenců), Justin Bieber (59 milionů stoupenců) a Barack Obama (53 milionů lidí). Twitter je nejpoužívanější v Asii a Tichomoří (35%), Severní Americe (22%) a západní Evropě.
Instagram se rozrostl v průběhu několika let a dosáhl 300 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Nejvíce je populární na Středním východě a v Africe (34% uživatelů), v Latinské Americe (33% uživatelů) a Severní Americe (25% uživatelů). Hlavní věkovou skupinou jsou lidé mezi 16 a 24 lety (41%). Dále 35% uživatelů je ve věku mezi 25 až 34 let. 20% uživatelů vstupuje na tuto platformu ze svého mobilního telefonu.
Největší provoz na webových stránkách je registrován v USA (28,5%), v Brazílii (6,5%) a v Rusku (5,7%). Dohromady se jedná o více, než 20 miliard sdílených fotografií. Stejně jako u ostatních sociálních sítí, i zde jsou nejsledovanější celebrity. Firemní využití Instagramu je pro většinu českých uživatelů mizivé (zatím).
Linkedin má více než 332 milionů registrovaných členů. Jedná se o sociální síť, která je pro firmy a podnikatele jako stvořená a jejím hlavním cílem je navazování nových obchodních kontaktů. To je jeden z důvodů, proč by zde firemní profil rozhodně neměl chybět. LinkedIn si získal velkou popularitu i v českých luzích a hájích. Nejvíce uživatelů má ovšem v USA (107 milionů). Nejedná se ovšem o nijak masivně navštěvovanou síť, každý den ji navštíví zhruba jen 13% uživatelů. Stejně tak jako u Google+, i zde není tak potřeba přidávat příspěvky, jako mít založený profil. U profilu zde vyhrává zejména maximum uvedených informací, díky kterým se zvyšuje šance, že si profil zobrazí co nejvíce uživatelů.
Pinterest má asi 70 milionů uživatelů. Z tohoto počtu jsou 56% ženy a zbylých 44% muži. Tato sociální síť je populární hlavně v Severní Americe (33% uživatelů), na Středním východě a v Africe (25% uživatelů) a v Latinské Americe (18% uživatelů). Bylo zde přidáno již více, než 30 miliard příspěvků. Největší publikum Pinterestu je v USA (32%), v Číně (14%) a v Indii (13%).
I když nemá tolik uživatelů, jedná se o sociální síť s velkým potenciálem, každý den se neuvěřitelně rychle rozrůstá a podle mě je zde hlavním tahákem jednoduchost použití a možnost odebírání příspěvků. Pro firmy zatím nemá takový význam, plný potenciál Pinterestu ukáže hlavně čas.